Het fenomeen kringloopwinkel heeft de laatste jaren een grote vlucht genomen. De hartverwarmende docuserie ‘Het succes van de kringloopwinkel’ laat zien dat de kringloop niet alleen qua spullen, maar ook qua mensen vol verborgen parels zit.

De ene na de andere winkelketen gaat failliet, maar er is één winkel die een ongekende groei doormaakt: de kringloopwinkel. Ondertussen zijn er zo’n 1700 in Nederland: kleine en grote, van Maastricht tot Buitenpost. Alleen de bij de brancheorganisatie aangesloten kringloopbedrijven (zonder winstoogmerk) trokken vorig jaar 28 miljoen bezoekers. De omzet van alle kringloopwinkels in Nederland bedraagt zo’n 250 miljoen en groeit ieder jaar.

Maar de kringloopwinkel is niet alleen een commercieel succes: het is vooral het sociale succes dat zo bijzonder is aan de kringloopwinkel. Het is een plek waar mensen weer met elkaar praten, waar ze elkaars problemen helpen oplossen, waar nieuwe talenten ontdekt worden. En dat grotendeels zonder dat de overheid zich ermee bemoeit.

Lees meer: Het succes van de Kringloopwinkel

Bron: VPRO

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *